Toni – teknisen myyntityön voitot ja opit

Toni työskentelee Jotwirella Account Managerin roolissa. Toni on ollut Ouneva Groupin tiimissä kolme vuotta, joista ensimmäiset reilu kaksi vuotta kuluivat myynti-insinöörin tehtävissä. Asiakassalkku laajeni hiljattain ja lisävastuun myötä myös rooli muuttui.

Toni opiskeli ammattikoulussa elektroniikka-asentajaksi. Hän kertoo suvussaan olleen useampia elektroniikka-asentajia, jotka inspiroivat häntä hakeutumaan koulutuksen pariin. Tietokoneet ja elektroniikka kiinnostivat nuorta Tonia paljon. Unelmissa nuorempana oli Nokian toimitusjohtajuus, mutta sitä varten piti opiskella vähän lisää. Elektroniikka-asentajan opintojen jälkeen tietotekniikan insinöörin opinnot veivät Tonin ammattikorkeakouluun.

Toni ei kuitenkaan ehtinyt tehdä elektroniikka-asentajan eikä insinöörin töitä päivääkään urheilun viedessä mennessään. SM-tasolla hienosti pärjännyt entinen keihäänheittäjä kertoo kilpailuvietin olevan nykyisessä työssäkin myynnin parissa hyödyllistä. Kauppojen voittaminen kotiin motivoi samalla lailla kuin kilpaurheilussa saavutetut hyvät tulokset.

Ouneva Groupille Toni hakeutui työskennelleensä yli viisi vuotta vakuutusalalla. Vakuutusala ehti tulla tutuksi vuosien aikana Tonin tehdessä myös myynnin valmennusta oman työnsä rinnalla. Myynnin valmennustehtävissä Toni kertoo ymmärtäneensä, että myynnissä voi pärjätä monin eri tavoin eikä aina tarvitse olla hyvin supliikki ja sosiaalisesti räiskyvä. Ouneva Groupiin myynti-insinööriksi siirtyessään Tonia kiinnosti urallaan kehittyminen ja tekninen myyntityö. Hän kertoo teknisen myyntityön sopivan itselleen.

Haasteisiin tarttuva ja tavoitteellinen luonne sopii Tonin työhön hyvin. Kolmen vuoden aikana Toni on huomannut, että asiakkaat arvostavat selkeästi teknistä osaamista kaupallisen osaamisen lisäksi. Toni on kiinnostunut yksityiskohdista ja asiakkuuksiensa kehittämisestä.

”On palkitsevaa nähdä, miten tarkkuus ja asioihin perehtyminen kantaa hedelmää asiakkaan saadessa osaavaa palvelua ja sen kautta lisäarvoa omalle toiminnalleen.”

Tonia kiinnostaa asiakkaidemme asiat ja hän viihtyykin reissun päällä asiakasvierailujen muodossa omien sanojensa mukaan erittäin hyvin. Asiakkaiden tyytyväisyys riippuu paljon myyjän omasta aktiivisuudesta ja Tonin kohdalla sitoutuminen näkyy jo innostuneesta olemuksesta.