Esa – muutosten matka

A man sitting in front of a computer

Ounevan liitintehtaan ovista sisään astuessa kuulee usein rentoa juttelua. Useimmiten äänen lähde on Esa, joka on Ounevalla Account Managerin roolissa. Esa on viihtynyt kanssamme 17 vuotta. Hänellä on todennäköisesti Groupin värikkäin työllistymistarina, josta juttelimme pitkän tovin.

Oli vuosi 2004, kun Esa tapasi vanhan tutun sairaalassa kelkkaonnettomuuden jälkeen. Ajopäivä ei mennyt aivan putkeen, kelkalla oli ajettu kirjaimellisesti päin mäntyä. Sairaalassa maatessaan Esan korviin kantautui tuttu ääni, joku teki viereisessä sängyssä bisnestä! Tuttu ääni kuului Groupin konsernijohtajalle, Mikolle, joka oli Esalle entuudestaan tuttu jo 80-luvulta asti. Molemmat olivat ajaneet kelkalla päin puuta, ja siitä se sitten lähti. Noin vuosi onnettomuuden jälkeen, Ouneva haki myynti-insinööriä ja Esa tarttui tilanteeseen! Esa kehotti tarkastelemaan, että pystyykö työtä yksikätisenä tekemään, johon Mikko vastasi, että käsiä ei tarvita, kunhan pää toimii. Esan kelkkaonnettomuuden jälkeinen käsivamma ei siis haittaisi työntekoa. Niinpä Esa aloitti työt myynti-insinöörinä 2005, ja muutosten matka alkoi.

Esan vankka kokemus myynnistä auttoi töissä alkuun, mutta kaikki tuotteet olivat hänelle uusia. Kova into oppia uutta, sekä matala kynnys kysyä fiksummilta neuvoa tekivät töistä hienon oppimistilanteen. Perehdytys tapahtui Ounevan perustajan Heikin puolesta, ja Esan sanoin ”AMKA-liittimiä katseltiin pylväännokassa ja niillä kuulemma piti tehdä rahaa”. Positiivista palautetta teknisestä osaamisesta tuli tosin jo tuolloin, vaikka Esasta tuntui, ettei mitään vielä tiennyt.

Ouneva Groupin kasvun mukana kasvoi myös tuotepaletti. Esa on ollut uransa aikana myymässä ohutlevytuotteita, painevalutuotteita ja muovituotteita. Kyky sopeutua nopeasti onkin myyntityön tärkeimpiä vaatimuksia. Esa kehuu työpaikan ilmapiiriä ja yhteishenkeä, sopeuduttu on aina ja haasteista selvitty yhdessä. Esimerkiksi vuoden 2008 laman johdosta liikevaihto laski kerralla todella rajusti, mutta tilanteeseen reagoitiin nopeasti. Johtoryhmä oli hereillä ja lähti heti etsimään pitkän tähtäimen ratkaisua. Esa on itsekin ollut kehittämässä erilaisia ratkaisuja myynnin puolella. Oman laatujärjestelmän pohjalta kehiteltiin prosessikuvaus suunnittelusta jälkimarkkinointiin, ja Esa oli vahvasti kehityksessä mukana. Esa on myös ollut jatkuvasti mukana kehittämässä myynnin seurantajärjestelmiä, joita jalostetaan eteenpäin tänäkin päivänä paremmaksi, asiakkaiden kanssa yhteistyössä. Esalle on sydämen asia seurata missä mennään, ja minne mennään seuraavaksi.

Esa kaipaa tien päälle, jossa hän kokee olevansa omimmillaan. Kun heittää repun autoon ja lähtee asiakkaiden luokse, pääsee tutustumaan asiakkaiden tarpeisiin aivan eri lailla kuin Teams-palavereissa. Esan neuvo on aina myydä henkilöbrändi ensin, jonka jälkeen myydään yritystä ja sitten vasta keskustellaan itse tuotteista. Näin rakentuvat pitkät ja kannattavat asiakassuhteet.

Lopuksi kysyimme Esalta, millaisia konkarin terveisiä hän lähettäisi myyntityöstä haaveileville tai juuri aloittaneille. Esa korostaa, että alkuun pääsee aina digillä, mutta tärkeintä on aina tutustua ostajaan huolellisesti! Esaa lainaten, ”Käykää pelaamassa golfia tai lätkäpeleissä, viettäkää aikaa yhdessä. Tutustukaa valmistajan tuotantoon, tiloihin ja ihmisiin. Kuunnelkaa aina huolellisesti, kaupanteko tulee sitten siinä sivussa”.